czwartek, 31 lipca 2014

Pergola na róże cz.1

Trafił mi się tradycyjny ogrodowy temat, a więc pergola na róże. Pomijając oczywiście takie oczywiste rzeczy jak indywidualnie sprecyzowane kształt i wymiary, głównym wyznacznikiem tego projektu (przynajmniej dla mnie) jest kolor biały. Można spotkać elementy architektury ogrodowej w takim kolorze, nawet dużo samych pergoli, choć trzeba przyznać, że raczej nie jest to najbardziej popularne rozwiązanie. 
Wracając do samych wymiarów i kształtu - pergola będzie miała kształt bramki. Ścianki boczne z kratkami  będą miały szerokość 50 cm i wysokość 180 cm. Będą rozstawione o 110 cm i u góry połączone łukowym przęsłem. Wysokość całości to 200 cm. Na górze oba łuki będą spięte poprzeczkami w jedno przęsło. 
Całość wymagań sprawia, że wykorzystanie gotowych marketowych elementów ogrodowych nie wchodzi w grę. Dlatego do wykonania pergoli wykorzystam surowe elementy sosnowe dostępne w lokalnym składzie i obrobię odpowiednio na potrzebne wymiary/kształty.
Słupy nośne to belki sosnowe przestrugane na wymiar 7x7 cm, kratka będzie z listew sosnowych 35x15 mm, a sam łuk powstanie z kantówek sklejonych w większą całość. Kształt łuku wytnę po sklejeniu za pomocą wyrzynarki i piły taśmowej. Oczywiście wszystkie krawędzie zostaną zaokrąglone i powierzchnie przeszlifowane. Całość zabezpieczę impregnatem Altax Penetrin i pokryję 2 warstwami białej farby akrylowej.

Tak więc czas przejść do pracy.
Jak dotychczas przygotowałem belki na słupy nośne i z takich samych belek zrobiłem poprzeczki ścianek bocznych. 
 Górne poprzeczki dostały skośne krawędzie by woda łatwiej spływała. Dolne mają rowek przelotowy w tym samym celu
Wykonałem też klejonkę pod łuki i wyciąłem kształt zewnętrzny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz