poniedziałek, 15 września 2014

Domek narzędziowy z drewutnią cz1

Dużo czasu minęło i pora napisać o kolejnych dokonaniach.

Kilka dni temu zacząłem pracę nad jak dotychczas największym moim projektem pod względem rozmiarów. Tak więc powstaje domek narzędziowy z przyległą drewutnią.
Całość, jak na tego typu budowle, będzie raczej dosyć średnich rozmiarów - na "rynku" widziałem już zarówno i znacznie mniejsze jak i dużo większe. Moja konstrukcja będzie miała 4,6m długości i 2,8 m szerokości w podstawie. Z tego część zamknięta zajmie 2m długości i część otwarta z ażurowymi ścianami (drewutnia) 2,6m. Wysokość całkowita tuż poniżej 3m. Dach będzie kopertowy 4-spadowy.

Główna konstrukcja będzie zbudowana z belek sosnowych 12x12cm. Oprócz tego na użebrowanie ścian i podłogi oraz oczywiście na konstrukcję dachu użyte będą belki i deski o mniejszych rozmiarach. Ale to będę opisywał później w miarę postępu prac.

Przechodząc do właściwych prac związanych z budową domku to jak dotychczas zostały wytyczone fundamenty. Uchwyty metalowe do belek zostały zabetonowane tworząc solidną podstawę. Wziąłem się również za docinanie belek na konstrukcję. Cięcia na długość oraz połączenia większości węzłów wycinałem wyrzynarką Bosch GST 160 z brzeszczotem wystarczająco długim by przeciąć belki 12x12 w jednym przejściu. Wybrałem ją ponieważ ze względu na swoją moc 800W ten model jest w stanie przecinać drewno do 160mm grubości. Z tymi belkami radzi sobie szybko i bez zająknięcia. Ale przy kilku węzłach zdecydowałem się na zastosowanie połączenia na czopy. A więc wykonanie metodą klasyczną - gniazda to dłuta i młotek w ręce i do dzieła. A w przypadku czopów piły płatnica i grzbietnica. Wyszło ładnie pasuje.



Dodatkowo na krawędziach wykonałem fazę strugiem elektrycznym.



Na próbę wykonałem wstępne ustawienie bez połączeń. Mam nadzieję, że to daje jakieś wyobrażenie o rozmiarach całości.

Przede mną jeszcze ogrom prac i postaram się na bieżąco relacjonować postępy.

2 komentarze:

  1. Takie domki na narzędzia w ostatnich latach cieszą się coraz większą popularnością. Sami planujemy taki wybudować. Póki co szukamy producenta, na razie najlepszą ofertę ma firma Ogrody Roszak.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli macie sporo miejsca w ogrodzie to jak najbardziej warto postawić na taką opcje. Ja planuje zbudować kominek, drewutnie także. Teraz wybieram odpowiedni wkład. Ignif - Producent Kominków zaproponował całkiem sporo fajnych inspiracji.

    OdpowiedzUsuń